Z nurtem Odry i wokół Zalewu Szczecińskiego


Już od dawna wiemy, że Województwo Zachodniopomorskie bardzo mocno inwestuje w swoją infrastrukturę rowerową. Z zapartym tchem obserwujemy, jak niemal codziennie przybywa tam nowych ścieżek rowerowych na europejskim poziomie i … grzechem byłoby nie skorzystać z sieci fantastycznych szlaków, pełnych atrakcji! Zatem…

Czas na Zachodniopomorskie! Zapraszamy na wyprawę, podczas której przekonacie się, że w Polsce da się bezpiecznie i komfortowo podróżować na rowerze. Podczas tej wyprawy skorzystacie z takich sztandarowych szlaków regionu jak: Trasa Pojezierzy Zachodnich: Siekierki – Trzcińsko-Zdrój, Blue Velo, i trasy Wokół Zalewu Szczecińskiego, ale także ze szlaku Zielona Odra, czy też innych bardziej lokalnych tras, również po niemieckiej stronie granicy! I tak z Kostrzyna nad Odrą przez Wyspę Wolin dotrzemy aż nad Bałtyk. Będziecie mogli cieszyć się jego widokiem jak i urzekającą architekturą również w niemieckich kurortach na Wyspie Uznam.

 

Trudność trasy:  łatwa/średnia,  nawierzchnia: 60% asfalt, 40% drogi gruntowe, długość dziennych dystansów ok. 20-75 km, długość całej trasy ok. 540 km, zalecane rowery trekkingowe, crossowe, górskie, gravel;

 

Przebieg trasy: Kostrzyń nad Odrą – Moryń – Schwedt – Szczecin (Prawobrzeże) – Stepnica – Świnoujście – Ueckermünde – Szczecin

 

Atrakcje na trasie:

Festung Küstrin (Altstadt) - Berliner TorTwierdza Kostrzyn nad Odrą – naszą wyprawę rozpoczniemy od zwiedzania potężnej twierdzy z XVI wieku, zbudowanej przez Jana Hohenzollerna i umocnionej w XVII oraz XIX wieku. Na jej terenie twierdzy znajdują się również ruiny kościoła i zamku. To tu na tzw. Starym Mieście przez wieki toczyło się życie miasta – twierdzy. Jego kres położyły walki o Kostrzyn stoczone zimą 1945 r., gdy 95% zabudowy zostało zniszczone w wyniku rosyjskiego ostrzału. Po wojnie teren „uporządkowano” i odbudowano tylko nieliczne obiekty: Bramę Berlińską, Bramę Chyżańską, bastion Filip, Brandenburgia oraz promenadę Kattego. Dziś Stare Miasto to już raczej park, w którym można odnaleźć resztki potęgi twierdzy, ale też poznać jego historię w jednym z odbudowanych bastionów. Po objechaniu twierdzy ruszymy na północ wzdłuż Odry przez Krajobrazowy Park Ujście Warty.

Moryn kosciol (1)Moryń – warto tu zatrzymać się na chwilę, by jeden dzień wyprawy poświęcić na podróż nowiutką ścieżką rowerową prowadzącą do Trzcińska-Zdrój, a stamtąd zatoczyć pętlę wśród malowniczych lasów i jezior z powrotem na nocleg. Również samo miasteczko, położone nad jeziorem Morzyckim, może poszczycić się takimi atrakcjami jak: kościół romański z XIII w. pw. Ducha Świętego, mury miejskie z XV wieku, budynkami mieszkalnymi z XVIII i XIX w., czy też ruinami XIV-wiecznego zamku, zbudowanego na półwyspie Zamczysko opodal miasta. O okolicy tej krążą również liczne legendy, które poznacie podczas wyprawy.

Z Morynia wyruszymy na zachód przez Cedyński Park Krajobrazowy w kierunku Odry, przez którą przeprawimy się na niemiecką stronę otwartym niedawno mostem kolejowym w Siekierkach. Podróż będziemy kontynuować wzdłuż Odry u naszych sąsiadów do miasteczka Schwedt. Kolejny etap podróży to Dolina Dolnej Odry i Puszcza Bukowa. Tego dnia wrócimy na stronę polską, by zobaczyć przedziwnie rosnące drzewa w Krzywym Lesie pod Gryfinem i Szmaragdowe Jezioro na skraju Puszczy Bukowej. Prowadzić będzie nas szlak Zielona Odra, którym dotrzemy w okolice Szczecina. Stąd już tylko dwa dni drogi nad Bałtyk.

Kolejnym etapem podróży będzie szlak Blue Velo połączony ze szlakiem wokół Zalewu Szczecińskiego, prowadzący do Świnoujścia. Droga wiedzie w dużej części po wałach przeciwpowodziowych wzdłuż Jeziora Dąbie i Zalewu Szczecińskiego. Trasę urozmaicają różnej maści jednostki pływające, liczne zatoczki, miejsca odpoczynku oraz kilka plaż. W Lubczynie, w niewielkiej marinie, warto zrobić chwilę na odpoczynek. Portem, do którego zawiniemy tego dnia będzie kameralna Stepnica, w której zanocujemy w oryginalnej scenerii – w zabytkowej tawernie z 1840 r.!

Im dalej na północ, tym jeszcze więcej atrakcji. Jeśli myślicie, że do tej pory było co dużo do zobaczenia, to szlak ze Stepnicy do Świnoujścia może Was wręcz przytłoczyć. Tego dnia pierwsze skrzypce gra natura – przemierzymy Park Natury Zalewu Szczecińskiego, w którym zamieszkały koniki polskie, krowy rasy Scottish Highland. Szlak wiedzie już niemal w całości brzegiem akwenu aż do Wolina fundując podróżnikom fantastyczne widoki. Aż żal jechać dalej, choć przed nami słynna Wyspa Wolin.

Wolin – znany jest przede wszystkim z Centrum Słowian i Wikingów. Ten skansen archeologiczny jest rekonstrukcją osady ludu z północy sprzed 1000 lat. Znajdują się tu również takie atrakcje jak: wiatrak z 1850 r.,  kolegiata św. Mikołaja z XV.,  a także głaz Haralda Sinozębego, drugiego historycznego króla Danii, który dokonał tu swego żywota. Jego angielski przydomek Bluetooth (sinozęby) towarzyszy nam każdego dnia wprost z naszych smartfonów. Jednak z Wolina nad morze pozostało jeszcze sporo kilometrów, a po drodze jeszcze wypada odwiedzić turkusowe jeziorko w Wapnicy.

Świnoujście i okolice Zalewu Szczecińskiego to niezwykły raj dla rowerzystów – podróżników. Transgraniczne położenie Świnoujścia sprawia, że świetnie rozbudowana sieć ścieżek rowerowych po niemieckiej stronie granicy, staje się łatwo dostępna. Zresztą, zarówno po polskiej jak i po niemieckiej stronie granicy, bogactwo natury Wysp Wolin i Uznam oraz historyczna architektura kurortów po prostu zabiera dech w piersiach. Liczne zabytkowe wille można podziwiać w uzdrowiskowej dzielnicy Świnoujścia i przy samej promenadzie, nie można  pominąć również Parku Zdrojowego i Fortu Anioła, znajdującego się przy samym ujściu Świny do morza. Tu zaś na falochronie znajduje się wizytówka miasta – Stawa Młyny.

Do Niemiec wjedziemy rowerową promenadą, by móc podziwiać nadmorskie rezydencje z czasów cesarskich. Ciągnące się wzdłuż wybrzeża miasteczka Ahlbeck, Heringsdorf, Bansin – niemieckie kurorty, dawne uzdrowiska z eklektyczną zabudową, zwaną często architekturą „kajzerowską”. Jedyny w swoim rodzaju styl architektoniczny ukształtował się na Uznamie na przełomie XIX i XX wieku. Rodziny królewskie oraz cesarskie znalazły tu raj wypoczynkowy.

W miejscowości Bansin „odbijemy” na południe, by rozpocząć drogę powrotną do Szczecina. Na naszym szlaku do Ueckermünde pośród licznych tu jezior będzie okazja do podziwiania tej części wyspy z punktów widokowych, odwiedzenia Pałacu w Mellentin oraz miasteczka Usedom. Zaraz za nim Waszym oczom ukaże się dość osobliwa atrakcja – samotne przęsło mostu kolejowego, wysadzonego pod koniec II wojny światowej. Przeprawiając się promem do miejscowości Kamp, będziecie mogli przyjrzeć mu się z bliska. Do granicy z Polską odwiedzimy takie miejscowości wypoczynkowe jak Mönkebude, Ueckermünde (w której będziemy nocować), Altwarp, a już w Polce – Nowe Warpno i Trzebież. Na tym odcinku również nie zabraknie plaż i licznych punktów widokowych.

Ostatni dzień wyprawy poświęcimy na zwiedzanie Szczecina. Dojazd do centrum umilać nam będą zielone tereny Parku Arkońskiego, Parku im. Jana Kasprowicza i Jasne Błonia. Zaś na trasie naszej rundy honorowej znajdą się obowiązkowo: Stare Miasto, Zamek Książąt Pomorskich, Bazylika Archikatedralna św. Jakuba, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza i majestatycznie górujące nad Odrą Wały Chrobrego.

 

 

Świadczenia w cenie:

  • nocleg – będziemy nocować w starannie dobranych pensjonatach i hotelach po polskiej niemieckiej stronie granicy. W cenie przewidziane są 8 noclegów (w tym 2 w Niemczech!) w komfortowych pokojach 2-osobowych z łazienkami o wysokim, 3-gwiazdkowym standardzie;
  • wyżywienie – w cenie wyprawy zawarte są 8 pysznych śniadań w formie bufetu szwedzkiego oraz 2 obiadokolacje
  • transport busem z Warszawy na start wyprawy i do Warszawy po jej zakończeniu z rowerami na przyczepie;
  • asekuracja samochodu na trasie
  • przewóz bagaży;
  • opieka pilota podczas wyprawy;
  • ubezpieczenie NNW i OC oraz rowerów;
  • Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i Pomocowy;
  • podatek VAT
  • bezzwrotna prowizja pobierana przez bank za szybkie płatności  przelewem, kartą i BLIKiem – w przypadku odwołania wyprawy lub rezygnacji z wyprawy zwracamy wpłatę pomniejszoną o prowizję w wysokości 0,018% wpłaty;

 

Cena nie obejmuje:

  • dodatkowych posiłków podczas wyprawy;
  • biletów wstępu do odwiedzanych obiektów;

 

Zapraszamy serdecznie!

 

Jeśli brak jest miejsc, napisz do nas – wpiszemy Cię na listę rezerwową.

 

Terminy (9 dni):

19-27.08.2023

 

 

Cena:

2.950,00 zł + 210,00 EUR

Dopłata za pokój 1-osobowy za całą wyprawę – 700,00 zł+ 100,00 EUR

Wypożyczenie roweru na całą wyprawę – 700,00 zł

(płatność w euro osobnym przelewem!)

 

Cena nie dotyczy wyprawy na zamówienie – ustalana indywidualnie dla grupy.

Materiały promocyjne nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 kodeksu cywilnego.

 

Dołącz do naszej drużyny fantastycznych Podróżników i wyglądaj zawodowo na wyprawach
kup koszulkę rowerową!
Wybierz model i rozmiar koszulki i ciesz się komfortową jazdą!

 

 

 


« |